NL

Beeldsmeedwerk of boetseren met metaal.

 

Het lag voor het grijpen dat metaal mijn lievelingsmateriaal zou worden in mijn creaties omdat ik in mijn “vorig leven” actief was in de machinebouw, constructie, enz.

 

Omdat er in mijn werk rechtstreeks met staal, ijzer, inox, messing enz. wordt gewerkt met een techniek die verwant is met smeden zouden we over smeedwerk kunnen spreken. Door de taille-direct moet de permanente visie van het basis idee hand in hand gaan met de uitvoering van het ambacht en daarom spreek ik weleens van

-boetseren met metaal-.

 

Toen P. Picasso begin 1900 experimenteerde met schroot luidde hij de assemblagekunst in. Een ander Spaans kunstenaar uit die periode namelijk Julio Gonzales die zeer vertrouwd was met metaal maakte al lassend en smedend realistisch en abstract beeldhouwwerk.

 

Zelfs A. Gaudi legde in zijn ontwerpen voor het smeedwerk van zijn gebouwen een sculpturale vormgeving. Zo zien we dus vooral ijzer en staal verschijnen in de kunst zoals dat eerder nooit te zien was.

In de Verenigde Staten werd voor en vooral na WO II driftig gelast, gehamerd en geslepen en deze manier van werken werd daar

-metalwork- genoemd. Werk van Kahlil Gibran is volgens mij een prachtig voorbeeld van die periode.

 

In eigen land mogen we Lodewijk Van Boeckel niet vergeten. Niettegenstaande hij als kunstsmid wordt herinnerd neemt hij met zijn dierenfiguren toch een speciale plaats in.

 

In het prille begin van mijn carrière werd ik zeer sterk aangetrokken door het smeedwerk van de oude meesters, enkele eeuwen terug. Het is meer dan alleen maar decoratie wat daar te vinden is. Bij de Japanse meester-smeden in de oudheid zien we een introverte schoonheid met een gevoel van een hogere orde. Er was toen helemaal nog geen sprake van fragmentarische abstractie als kunstvorm.

Natuurlijk bekoorden de Art-nouveau, Jugend-still en Art-deco me omwille van het bijzonder decoratieve gehalte.

 

Het portret boeide me en dus zocht ik naar een manier om het in gelast en gehamerd staal te realiseren en deze methode werd ook toegepast op ander werk van mijn collectie.

Als het giettechnisch mogelijk is worden er soms bronzen afgietsels gemaakt van de originele werken in staal.

Als verzamelobject is het model gemaakt voor de geut dan ook veel aantrekkelijker voor de collectioneur.

 

Met een poging om in mijn werk niet betrokken te zijn met politieke en sociale vraagstukken, filosofische theorieën en een -isme van gelijk welke soort is schoonheid in mijn gedachten. Wanneer mensen door mijn werk worden geïnspireerd beschouw ik dat als een verdienste.

 

 

Jef De Cock

FIGURATIEF

NON- FIGURATIEF

 

PORTRETTEN

DIERENFIGUREN

 

fabel-kop   H 28 cm (11 inch)    gelast en gehamerd staal   prive verzameling     foto   JDC
vlinder    H 210 cm (6,85 feet)    gelast en gehamerd staal  prive verzameling    foto   JDC
met onbedekte kleuren naar eindeloos licht    H 70 cm (27,5 inch)   gelast en gehamerd staal   prive verzameling     foto     P. Hens
het ziet er hier helemaal anders uit     H 25 cm (9,85 inch)    gelast en gehamerd staal     prive verzameling     foto   JDC
naar de volgende afspanning   H 150 cm (4,90 feet)   gelast en gehamerd staal  prive verzameling     foto    P. Hens
het geschenk    H 26 cm (10,25 inch)  gebraseerd en gehamerd messing   prive verzameling    foto   JDC